کف پای صاف چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

به صورت طبیعی وقتی فرد می‌ایستد، قسمت میانی کف پا از زمین فاصله‌ای جزئی می‌گیرد. به این فاصله، قوس کف پا می‌گوییم. کف پای صاف یاFallen Arch  جزو بیماری‌های شایع ارتوپدی می‌باشد. در این بیماری، قوس طولی پا کاهش یافته و حتی در موارد شدید ممکن است محو شده باشد.

تقریبا همه نوزادان به صورت طبیعی با کف پای صاف به دنیا می‌آیند؛ اما با افزایش رشد کودک، بافت‌های کف پا سفت شده و میزان چربی کف پا کاهش می‌یابد و به تدریج تا حدود ۵ الی ۷ سالگی، قوس طبیعی کف پا تشکیل می‌گردد. با این حال در گروهی از افراد، زاویه قوس کف پا کم‌تر از حالت طبیعی است. در تعدادی از افراد نیز این قوس اصلا تشکیل نمی‌شود و ممکن است کف پا همیشه صاف بماند.

کف پای صاف

کف پای صاف به چه علتی ایجاد می‌شود؟

به صورت طبیعی، پا از ۶۲ استخوان مختلف تشکیل شده است. این ۶۲ استخوان با ۳۳ مفصل به یکدیگر متصل شده‌اند. این مفاصل به کمک رباط‌ها و عضلات کف پا به صورت محکم در کنار یکدیگر قرار گرفته و چندین قوس ایجاد می‌کنند و به این ترتیب، وزن فرد به صورت ایده‌آل و متعادل، در تمام طول پا توزیع می‌شود. گاهی این لیگامان‌ها و تاندون‌ها نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند و این موضوع سبب می‌شود تا قوس کف پا به خوبی تشکیل نشود.

سایر عللی که ممکن است باعث ایجاد کف پای صاف شوند عبارت‌اند از:

• ناهنجاری‌های که از بدو تولد در فرد وجود دارد.
  • شلی، التهاب، پاره شدن یا کشیده شدن رباط‌های کف پا در فرد از جمله تاندون Posterior Tibialis که در حفظ قوس کف پا نقش شایان توجهی را ایفا می‌کند.
  • عواملی که موجب شکسته شدن یا جابجایی استخوان های کف پا می‌شوند.
  • برخی از بیماری های التهابی مفاصل مثل آرتریت روماتوئید
  • مشکلات عصبی درگیر کننده پا
  • ضعف عضلات کف پا مثلا در بیماری های فلج اطفال یا دیستروفی‌های عضلانی

در افراد با وزن بالا و خانم های باردار به دلیل افزایش فشار وارده بر کف پا خطر کاهش قوس کف پا و ایجاد کف پای صاف بیشتر است. از دیگر عواملی که سبب افزایش ریسک ایجاد کف پای صاف می‌شوند می‌توان به دیابت و کهولت سن اشاره نمود.

علایم و نشانه های کف پای صاف کدامند؟

از مهم ترین علائم کف پای صاف این است که پای فرد هنگام ایستادن زود خسته می‌شود و فرد در پای خود احساس درد می‌کند. سایر علائمی که ممکن است در این ناهنجاری دیده شوند عبارت‌اند از:

• امکان ایجاد تورم در سطح داخلی پا
  • انحراف پاشنه پا به سمت خارج و انحراف مچ پا به سمت داخل
  • ناتوانی در انجام حرکات چرخشی پا و همچنین ایستادن بر روی انگشتان یا پنجه پا
  • احساس درد در ران و پشت پای فرد

در صورت وجود علایم فوق بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تست خانگی کف پای صاف چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام این تست لازم است که ابتدا پاهای خود را خیس کنیم,بعد از آن روی یک سطح صاف و خشک بایستیم تا اثر پای ما روی آن سطح بماند.اگر کاملا اثر پای ما روی زمین مانده باشد نشادهنده ی کاهش قوس کف پا است.

انواع قوس کف پا

صافی کف پا به دو نوع انعطاف پذیر یا Flexible وغیر انطاف پذیر یا Non Flexible  تقسیم می‌شود. نوع انعطاف پذیر بسیار شایع تر می‌باشد. در نوع انعطاف پذیر وقتی فرد پایش را از زمین بلند می‌کند یا روی پنجه ی پا می‌ایستد قوس کف پا به حالت طبیعی خود برمی‌گردد. این حالت بیشتر زمینه خانوادگی دارد و ممکن است در اعضای خانواده فرد نیز این حالت دیده شود. در نوع غیرانعطاف‌پذیر، حتی وقتی پای بیمار روی زمین قرار ندارد هم قوس کف پا دیده نمی‌شود. این مورد به توجه بیشتری نیاز دارد.

تشخیص کف پای صاف چگونه انجام می‌شود؟

پزشک فرد را برای تشخیص و یافتن علت، در هنگام معاینه پزشک شرح حال بیمار را از نظر وجود بیماری‌هایی از قبیل دیابت، بیماری‌های التهابی مفاصل و همچنین تروماهایی که سابقا به فرد وارد شده‌اند و با ایجاد کف پای صاف ارتباط دارند دریافت می‌کند

معاینه بیمار به صورت ایستاده و هنگامی ‌که فرد در حال انجام حرکات معمولی و ساده مثل بالا آوردن انگشتان است انجام می‌شود. پزشک با بررسی عضلات و رباط‌های کف پا، آن‌ها را از نظر قدرت، استحکام و انعطاف پذیری معاینه می‌کند. پزشک همچنین کفش های بیمار را نیز بررسی می‌کند.

کف پای صاف چگونه درمان می‌شود؟

نوع درمانی که برای فرد صورت می‌گیرد بستگی به میزان و شدت صافی قوس کف پا دارد. در فردی که درد شدید و اختلال عملکرد ندارد معمولا روش‌های درمانی تهاجمی ضرورت ندارد و پزشک به توصیه های زیر بسنده می‌کند:

• استراحت و استفاده از یخ در مواقعی که پا دچار التهاب یا تورم شده است
  • انجام مرتب ورزش های مخصوص تقویت ساختارهای کف پا
  • استفاده‌ از داروهای مسکن و ضد درد مثل ایبوپروفن در مواقعی که احساس درد می‌کنید
  • استفاده از بریس، تنظیم قوس کفش و گچ گیری نیز ممکن است در مقاطعی توصیه شود
  • در صورت وجود التهاب می‌توان از تزریقات موضعی مثل کورتیکواسترویید به منظور کاهش التهاب بهره جست.

در صورتی که فرد مبتلا به درد شدید یا اختلال عملکرد باشد اقدامات جراحی نظیر آرترودز، استئوتومی به منظور تغییر شکل استخوان، سینووکتومی و عمل انتقال تاندون‌ها نیز ممکن است نیاز باشد تا صورت بگیرد.

توصیه های مربوط به منزل

• بهتر است فرد از کفش متناسب با پا استفاده کند
  • هنگام بروز درد و التهاب در پا بهتر است فرد از استراحت، یخ و داروهای NSAID نظیر ایبوپروفن به منظور کاهش درد و التهاب استفاده نماید.
  • کنترل عوامل خطر نظیر دیابت و فشار خون بالا و به طور کلی شرایطی که سبب بدتر شدن صافی کف پا می‌شوند ضروری است.
  • بهتر است فرد از انجام فعالیت های سخت و سنگین که موجب افزایش فشار و استرس بر روی پا می‌شوند خودداری نماید.
  • فرد باید از علایم خطر آگاه بوده و در صورت تداوم درد شدید و اختلال در فعالیت های روزمره، به پزشک متخصص مراجعه نماید.