فلون

آیا تا به حال در قسمت‌های انتهایی انگشتان دستتان درد خاصی را حس کرده‌اید؟ برآمدگی‌های حباب‌مانندی را درون پوست انتهای انگشتان خود لمس نموده‌اید؟ آیا تا به حال چیزی از فلون شنیده‌اید؟ اگر دردی را در انتهای انگشتان دست خود حس کردید می‌توانید تشخیص بدهید که به فلون دچار شده‌اید یا نه؟ در صورت ابتلا به آن باید چه کاری انجام دهیم؟

اگر با چوب سر و کار دارید و یا از کارهایی مثل خیاطی و باغبانی که در آن‌ها احتمال آسیب نوک انگشتانتان زیاد است لذت می‌برید، رسیدن به پاسخ این سوالات برای حفظ سلامتی و عملکرد خوبتان لازم است.

پس جهت پاسخ تمام این سوالات و اطلاع از نکات دیگری که باید از این بیماری بدانید همراه ما باشید.

فلون چیست؟

برای این که شناخت درستی از فلون داشته باشیم ابتدا باید با مفهومی به نام آبسه آشنا شویم. زمانی که سیستم ایمنی بدن مورد حمله‌ عوامل خارجی مانند باکتری‌ها قرار می‌گیرد، شروع به ساخت پروتئین‌های دفاعی و تلاش برای کنترل این حمله یا عفونت می‌کند. در اثر مبارزه‌ی سیستم ایمنی بدن با عوامل بیماری‌زا برخی از سلول‌های ایمنی از بین می‌روند. در کنار باکتری‌های از بین رفته و بافت‌های مرده‌ آن ناحیه، مایع غلیظ رنگی را که به نام چرک می‌شناسیم تشکیل می‌دهند.

تجمع چرک در یک ناحیه از بدن آبسه را ایجاد می‌کند. این تجمع می‌تواند در زیر پوست و یا در اندام‌های مختلف دیگر باشد.

تشکیل آبسه در هر کدام از اندام‌ها علائم مربوط به خود را ایجاد می‌کند. اگر آبسه در قسمت‌های انتهایی انگشتان دست و در سطح ولار آن ایجاد شود به آن فلون می‌گویند. سطح ولار انگشت همان سطحی است که اثر انگشت فرد از آن ثبت می‌گردد.

فلون چیست؟

فلون به چه علتی به وجود می‌آید؟

ایجاد عفونت در این قسمت از انگشت دست می‌تواند ناشی از یک آسیب مانند فرو رفتن وسیله‌ی نوک تیزی در آن در روزهای اخیر باشد و یا ممکن است اصلا فرد متوجه آسیب مشخصی در آن ناحیه نشده باشد.

علت بروز فلون اغلب باکتریال و عامل آن نیز غالبا باکتری به نام استافیلوکوکوس اورئوس می‌باشد.

آیا هر دردی که در ناحیه‌ی انتهایی انگشت حس کنیم ناشی از ابتلا به فلون است؟

قطعا هر دردی در این ناحیه ناشی از ابتلا به فلون نیست و حتی هر آبسه‌ای هم در این ناحیه الزاما فلون نیست. در بیماری فلون، آبسه در انتهای انگشت و در سطح درونی آن ایجاد می‌شود؛ یعنی سمت مقابل محل رویش ناخن. این آبسه همراه با درد شدیدی است و یکی از راه‌های افتراق فلون از دیگر آسیب‌های این ناحیه نیز همین درد شدیدی است که ایجاد می‌کند.

اغلب در اطراف آبسه در انتهای انگشت، گرمای بیشتری حس می‌شود و این قسمت قرمز به نظر می‌رسد. در موارد معدودی نیز ممکن است آبسه ترشح چرکی سفید و غلیظ اندکی نیز داشته باشد.

هر چه که اندازه‎ی آبسه بزرگتر می‌شود، درد در انتهای انگشت نیز بیشتر گردیده و در موارد شدید ممکن است خم شدن انگشت نیز بسیار دردآور باشد.

فضای موجود در آن قسمت انگشت بسیار محدود است و به همین دلیل، زمانی که فرد دچار عفونت سرانگشت می‌شود و خونرسانی به آن ناحیه افزایش می‌یابد، اتساع رگ‌ها به سادگی دیگر نقاط بدن نمی‌تواند صورت گیرد؛ زیرا با وجود آبسه فضای موجود در داخل انگشت از قبل هم کمتر شده است. در اثر این اتفاقات ممکن است خونرسانی به سرانگشت کاهش پیدا کرده و بی‌حسی نیز رخ دهد و یا حتی کاهش شدید خونرسانی سبب ایجاد نکروز در این ناحیه و از بین رفتن برخی از بافت‌های آن قسمت از بدن شود.

در صورت مواجهه با این بیماری باید چه اقدامی انجام دهیم؟

در صورت برخورد با بروز و افزایش قطر سریع آبسه در سر انگشت خود باید هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنید. تاخیر در مراجعه برای درمان فلون می‌تواند عوارض ناگواری ایجاد کند.

پزشک چگونه این بیماری را تشخیص می‌دهد؟

اغلب پزشکان با معاینه و شرح‌حال مناسب می‌توانند فلون را تشخیص می دهند. پس از تشخیص اقدامات لازم را برای شروع درمان به شما پیشنهاد می دهند.

پزشک شما برای شرح‌حال گرفتن ممکن است از شما در خصوص آسیب‌های اخیر به آن ناحیه از انگشتتان سوال کند. بنابراین در صورتی که در این ناحیه دچار زخم یا فرورفتگی سوزن یا آسیب‌های مشابهی شده‌اید حتما آن را ذکر کنید.

پزشک در خصوص قرمزی، حساسیت نوک انگشت به لمس و قوام برآمدگی ایجاد شده نیز سوالاتی را از شما پرسیده و خود نیز معایناتی را انجام می‌دهد.

اگر در قسمت‌های دیگر بدنتان هم تجمعاتی مشابه این تجمعات در دوره‌های مختلفی ایجاد شده است حتما به پزشک خود اطلاع دهید تا آن موارد را هم دقیقا بررسی کند؛ زیرا در بعضی موارد این معاینات به تشخیص هرپس از فلون کمک شایانی می‌کند.

برای درمان فلون چه راهکار‌هایی وجود دارد؟

در صورتی که آبسه ایجاد شده باشد، درمان فلون اغلب از طریق درناژ و تخلیه آبسه صورت می‌گیرد. در این روش ابتدا پزشک انگشت فرد مبتلا را بی‌حس می‌کند. سپس با ایجاد یک برش در این قسمت، ترشحات تخلیه می‌شوند.

از آنتی‌بیوتیک‌های موثر بر استافیلوکوکوس اورئوس برای کمک به سیستم ایمنی استفاده می‌شود. در مواردی که عفونت همچنان پس از مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها از بین نرفته باشد، داروهای موثر بر گونه‌های دیگر نیز تجویز خواهند شد.

درمان فلون

در صورت ابتلا به فلون احتمال بهبود یافتن آن چقدر است؟

بسیار بالا! فلون در اثر درناژ و دریافت آنتی‌بیوتیک‌های لازم به خوبی کنترل می‌شود. تنها در موارد بسیار کمی عوارض آن بروز می‌کنند. البته با تشخیص و درمان به موقع می‌توان از رخ دادن همین موارد اندک نیز به خوبی جلوگیری کرد.

برای پیشگیری از ابتلا به فلون چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

در مبتلایان به دیابت که برای کنترل قند خون بارها و بارها از این ناحیه خون گرفته می‌شود، باید حتما قبل از وارد کردن سوزن، به خوبی انگشت با الکل ضدعفونی شود تا احتمال ابتلا به عفونت کاهش یابد.

سخن پایانی

اگر خیاط هستید، نجاری می‌کنید و یا کارتان به گونه‌ای است که احتمال آسیب نوک انگشتانتان در آن زیاد است، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری دردناک حتما از دستکش استفاده کنید.

علائم بیماری فلون را بشناسید. در صورت مشاهده‌ برخی از آن‌ها مانند قرمزی، تورم، درد در هنگام خم کردن انگشت و سایر علائم ذکر شده، حتما هر چه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنید تا با تشخیص و درمان به موقع از عوارض احتمالی آینده جلوگیری شود.