شکستگی مچ دست

شکستگی مفصل مچ دست شایع ترین نوع شکستگی در جهان می‌باشد. ناحیه مچ دست از هشت استخوان کوچک تشکیل شده است. این هشت استخوان توسط دو استخوان بلند به نام های رادیوس و اولنا با یکدیگر در ارتباط می‌باشند؛ بنابراین شکستگی در هر یک از استخوان‌های نامبرده می‌تواند سبب شکستگی و جابجایی مچ دست گردد. شکستگی مچ بیشتر هنگامی رخ می‌دهد که افراد دست خود را هنگام سقوط جلوی بدن حایل می‌کنند و سپس روی همان دست برمی‌خیزند. درمان زودهنگام شکستگی مچ از نظر جلوگیری از بد شکل شدن آن و ایجاد اختلال در کارهای روزمره و همچنین کاهش درد و سفتی مچ دست اهمیت دارد.

شکستگی مچ دست

انواع شکستگی مچ دست

شکستگی مفصل مچ دست اغلب هنگامی اتفاق می افتد که فرد هنگام زمین خوردن، دستش را سپر خود کند تا از زمین خوردن خود جلوگیری کند. این حرکت سبب ایجاد استرس و فشار زیاد بر ناحیه مچ دست می‌شود که می‌تواند منجر به شکستگی و جابجایی استخوان‌های مچ دست گردد. انواع مختلف این شکستگی به شرح زیر می‌باشد:

• بعضی از انواع شکستگی Non Displaced یا Stable می‌باشند. در این نوع شکستگی‌‌ها، استخوان‌ها دچار دررفتگی نشده‌اند و حالت قرارگیری آنها طبیعی می‌باشد.
  • در نوع دوم شکستگی، استخوان‌ها علاوه بر شکسته شدن دچار دررفتگی همزمان نیز گشته اند.
  • در نوع سوم که شدیدترین نوع شکستگی مچ دست می‌باشد استخوان چند تکه می‌شود. در این حالت یک استخوان از چند ناحیه شکسته شده و به قطعات کوچک تر تقسیم می‌شود. این نوع شکستگی بسیار خطرناک بوده و نیازمند مداخله فوری از جمله انجام عمل جراحی است.

علل شکستگی مچ کدامند؟

غالب شکستگی های مچ در اثر افتادن بر روی مچ دست ایجاد می‌شوند. گاهی اوقات تروماها و صدماتی که در ورزش های مختلف بر مچ دست وارد می‌شوند، سبب وارد آمدن فشار و استرسی بیش از اندازه بر مچ دست شده و باعث ایجاد شکستگی در استخوان‌های آن می‌گردد. سوانح و تصادفات رانندگی از جمله تصادفات موتورسواران ممکن است استخوان‌های مچ دست را به شدت دچار آسیب کرده و باعث شکستگی آن از چندین ناحیه شود.

شکستگی مچ در افرادی که استخوان های ضعیفی دارند، همانند افراد مبتلا به پوکی استخوان و افراد مسن با احتمال بیشتری اتفاق می‌افتد. همچنین در برخی ورزش‌های خاص مثل راگبی، اسب سواری، اسکی و برخی از ورزش های دیگر احتمال شکستگی مچ بیشتر است.

علایم و نشانه های شکستگی مچ دست کدامند؟

• درد بسیار شدید و واضح که هنگام حرکت دادن یا چرخاندن مچ دست بدتر می‌شود
  • ایجاد تورم و کبودی در ناحیه مچ دست
  • بدشکلی واضح در مچ دست
  • کاهش تحرک در مفصل اسیب دیده

شکستگی مچ دست چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر شما دچار هر یک از علایم فوق از جمله درد، تورم، بی‌حسی و اختلال حرکت در مفصل مچ دست شده‌اید، بهتر است سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید؛ چرا که هر گونه تاخیر در درمان شکستگی‌های ناحیه مچ دست ممکن است سبب بدجوش خوردن استخوان های این ناحیه و ایجاد بدشکلی در مفصل مچ دست گردد. این بدشکلی‌ها ممکن است منجر به اختلال در عملکرد دست برای انجام فعالیت های روزمره گردد. پزشک متخصص با انجام معاینات مخصوص بر مچ دست و همچنین درخواست عکس رادیوگرافی، شکستگی های مچ دست را تشخیص داده و بنابر نوع شکستگی، درمان مناسب را انجام می‌دهد. همچنین ممکن است در اثر شکستگی استخوان‌های مچ دست لیگامان‌ها، تاندون‌ها، عضلات، عروق و اعصاب این ناحیه آسیب ببینند که این موارد نیز نیازمند درمان مخصوص به خود هستند.

درمان شکستگی مچ دست چگونه انجام می‌گردد؟

بصورت کلی، روش انتخابی جهت درمان شکستگی مچ به عواملی مثل نوع شکستگی، سن فرد، شدت صدمات و جراحات وارد شده، شغل فرد، میزان فعالیت فرد و میزان استفاده از دست آسیب دیده بستگی دارد.

در شکستگی هایی که خیلی شدید نیستند و مچ دست آسیب چندانی ندیده است، معمولا نیازی به جراحی نمی‌باشد. در این موارد، درمان معمولا شامل جا انداختن استخوان و استفاده از گچ یا آتل می‌باشد.

در شکستگی های شدید که استخوان های ناحیه مچ دست آسیب فراوان دیده و به قطعات کوچکتر تقسیم شده اند، به منظور ثابت کردن استخوان‌ها در جای خود و درمان آسیب های وارده بر عضلات، عروق و اعصاب ناحیه مچ دست جراحی روش انتخابی می‌باشد. پس از انجام عمل جراحی، فیزیوتراپی به منظور بازگرداندن عملکرد طبیعی مچ دست صورت می‌گیرد.

افرادی که نیازمند عمل جراحی نیستند و مچ دست را گچ یا آتل می‌گیرند، باید به این نکته توجه کنند که به منظور جلوگیری از سفت شدن انگشتان دست، لازم است تا انگشتان خود را مرتب حرکت دهند.

دوره بهبود در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است تا چند ماه نیز به طول بی‌انجامد. در برخی از افراد ممکن است سفتی مچ دست یا التهاب مفصلی رخ دهد که این موارد نیازمند درمان های ویژه است.

عوارض شکستگی مفصل مچ دست

• ممکن است مفصل مچ دست فرد دچار سفتی، درد مداوم یا ناتوانی گردد. در حالت عادی درد مچ دست کم کم پس از جراحی یا باز کردن گچ از بین می‌رود؛ با این حال در برخی از افراد، احساس ناتوانی و درد بعد از تکمیل دوره درمانی نیز ادامه پیدا می‌کند.
  • ممکن است فرد در سالهای پس از شکستگی دچار آرتروز در ناحیه مچ دست شود. این بیماری خود را با ناراحتی، تورم و درد در مفصل آسیب دیده نشان می‌دهد. درصورت بروز این مورد، بهتر است فرد به پزشک متخصص مراجعه کند.
  • تروما و آسیب وارده به مچ دست، ممکن است سبب ایجاد آسیب عروقی و عصبی در این ناحیه شود و علائمی همچون اختلال خون‌رسانی و بی حسی در فرد ایجاد کند.

پیشگیری کامل میسر نمی‌باشد و موارد زیر صرفا برای کاهش احتمال آسیب های شدید است:

• مصرف ویتامین D، کلسیم و مواد مغذی
  • ترک سیگار و انجام ورزش‌هایی نظیر دوی آهسته جهت تقویت استخوان‌ها