توده‌های استخوانی: سارکوم یوئینگ

بیماری سارکوم یوئینگ جزو بیماری‌های بدخیم و سرطانی است که اغلب استخوان‌ها را درگیر می‌کند. طی این بیماری، سلول‌های استخوانی دچار تکثیر‌های نابجا و غیرقابل کنترل می شوند و توده‌ای بدخیم ایجاد می‌نمایند. این سلول‌های توموری عملکرد طبیعی استخوان را نداشته و می‌توانند طی هفته‌ها و ماه‌ها درد شدیدی در محل استخوان درگیر ایجاد نمایند. با اینکه بیماری سارکوم یوئینگ اغلب استخوان‌ها را درگیر می‌کند، اما ممکن است در بافت‌های خارج از استخوان نیز ایجاد شود.

سارکوم یوئینگ اغلب کودکان و نوجوانان سنین ۱۰ تا ۲۰ سال را گرفتار می‌کند. البته این بدخیمی در بزرگسالان نیز ایجاد می‌شود. معمولا استخوان‌های پا، بازو و لگن بیشتر در معرض سارکوم یوئینگ قرار دارند.

سارکوم یوئینگ

سارکوم یوئینگ چه علائمی ممکن است به همراه داشته باشد؟

یوئینگ سارکوم معمولا علائمی مثل درد و تورم در محل ایجاد خود به همراه خواهد داشت. درد می‌تواند به صورت تناوبی ایجاد و قطع گردد، اما با پیشرفت بیماری طی هفته‌ها تا ماه‌ها بدتر خواهد شد. معمولا شب‌ها درد شدیدتر است. همچنین درد با انجام فعالیت تشدید می‌گردد. در برخی از افراد ممکن است توده بر روی استخوان قابل لمس باشد.

بیماری یوئینگ ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد. از جمله این علائم می‌توان به ناتوانی در حرکت دادن مفصل به دلیل درگیر بودن همزمان فضای مفصلی اشاره کرد. این عارضه معمولا در حالتی ایجاد می‌شود که توده در نزدیکی مفصل استخوان ایجاد شده باشد.

برخی از افراد ممکن است علائمی مثل تب، کاهش وزن یا خستگی بیش از حد را نیز تجربه کنند. همه این علائمی که گفته شد ممکن است در بیماری‌ها و اختلالات دیگری نیز دیده شود و وجود این علائم الزاما تشخیص سارکوم یوئینگ را تایید نمی‌کند. با این حال، در صورت بروز علائم فوق، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

تشخیص سارکوم یوئینگ چگونه انجام می‌گیرد؟

پزشک با انجام معاینات و اخذ شرح حال مناسب ممکن است به وجود بیماری سارکوم یوئینگ یا سایر بیماری‌ها شک کند. در این صورت جهت انجام بررسی‌های بیشتر درخواست انجام عکس برداری از استخوان با استفاده از اشعه ایکس را خواهد داد. در صورتی که عکس استخوان نیز تشخیص را تایید کند، بررسی‌های تکمیلی‌تری انجام خواهد شد. از جمله این بررسی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آزمایش‌های خونی
  • انجام روش‌های تصویربرداری‌ دقیق‌تر مثل MRI یا سی‌تی اسکن از محدوده مورد نظر
  • اسکن استخوانی کامل بدن، اسکن PET یا سایر روش‌های تصویربرداری مخصوص تومورهای سرطانی
  • بیوپسی و نمونه برداری از مغز استخوان: مغز استخوان بافتی است که در مرکز استخوان قرار دارد. در طی بیوپسی از مغز استخوان، پزشک نمونه بسیار کوچکی از این ساختار را جدا می‌کند تا یک پزشک پاتولوژیست نمونه را زیر میکروسکوپ از نظر وجود بدخیمی بررسی کند.
  • بیوپسی از سارکوم یوئینگ: طی این فرایند پزشک نمونه ای را از محدوده دارای غده سرطانی برمی‌دارد. سپس پاتولوژیست نمونه را در زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند.

مرحله بندی سرطان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

مرحله بندی غده سرطانی روشی است که پزشکان طی آن بررسی می‌کنند تا عمق نفوذ غده سرطانی، شدت آن، پخش شدن ان در غدد لنفاوی مجاور یا حتی منتقل شدن سلول‌های سرطانی به بافت‌ها و اندام‌های دیگر را مشخص نمایند. روش درمانی انتخابی برای بیمار مبتلا بستگی به مرحله غده سرطانی دارد و هرچه اوضاع بیماری وخیم‌تر باشد، پزشک از روش‌های تهاجمی‌تری برای درمان استفاده خواهد کرد.

سارکوم یوئینگ چگونه درمان می‌شود؟

در درمان سارکوم یوئینگ معمولا به صورت همزمان از عمل جراحی برداشتن غده و شیمی‌درمانی استفاده می‌شود.

• جراحی: نوع جراحی بستگی به محل بروز، بدخیمی و بزرگی آن دارد. در مورد بدخیمی‌های بازو و پا، پزشک معمولا از روش جراحی Limb Sparing استفاده می‌کند. طی این عمل جراحی، پزشک سلول‌هایی که دچار بدخیمی و تکثیر بیش از اندازه شده‌اند را بریده و از استخوان خارج می‌کند. بسته به نوع عمل جراحی، ممکن است نیاز باشد تا بعد از عمل جراحی، پزشک استخوان را بازسازی کند.
  • شیمی‌درمانی: شیمی‌درمانی اصطلاحی پزشکی است که به مصرف داروهای خاص جهت کشتن یا متوقف کردن سلول‌های سرطانی اطلاق می‌گردد. معمولا افرادی که دچار بیماری سارکوم یوئینگ شده‌اند، قبل و بعد از عمل جراحی تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند

برخی از افرادی که به یوئینگ سارکوما مبتلا شده‌اند ممکن است تحت رادیوتراپی قرار بگیرند. رادیوتراپی روشی‌ است که در افراد مبتلا به این بدخیمی، می‌تواند به جای عمل جراحی استفاده شود. طی این روش، پرتوهای قدرتمند اشعه ایکس به محل توده تابانده می‌شوند. این پرتوها توانایی از بین بردن سلول‌های سرطانی را دارند. ممکن است در برخی از افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، به خصوص آن‌هایی که پزشک نمی‌توانسته طی جراحی توده را به صورت کامل خارج کند، از پرتودرمانی استفاده می‌شود.

بعد از تکمیل دوره درمانی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پس از انجام روش‌های درمانی مختلف، پزشک طی برنامه‌ای منظم بررسی‌های تخصصی انجام خواهد داد تا از بازگشت توده سرطانی جلوگیری به عمل آورد. بدین منظور ممکن است از روش‌هایی مثل آزمایش خون، تصویربرداری اشعه ایکس و سایر تصویربرداری‌ها استفاده کند.

افراد می بایست نسبت به بروز علائم شایع ذکر شده، دقت داشته باشند. داشتن علائمی مثل درد، تب، خستگی بیش از حد و ناتوانی در حرکت دادن مفاصل ممکن است به دلیل بازگشت دوباره سلول‌های سرطانی باشد.

در صورتی که سلول‌های بدخیم سرطانی بازگردند یا بعدها مشخص شود که این سلول‌ها به نقاط دیگری از بدن مهاجرت کرده و هم‌اکنون آن نقاط را درگیر کرده‌اند، دوره‌های درمانی از جمله جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی می‌بایست تکرار شوند.