آرتریت پسوریاتیک

آرتریت پسوریاتیک چیست و چه ارتباطی با بیماری پسورازیس دارد؟ چه کسانی در معرض ابتلا به این بیماری هستند؟ چه عواملی باعث ابتلا به این بیماری می‌شود؟ آیا باکتری‌ها و ویروس‌ها ارتباطی با آرتریت پسوریاتیک دارند؟ چگونه باید این بیماری را بشناسیم؟

گام به گام همراه ما باشید تا پاسخ به تمام این پرسش‌ها را بیابید.

سیستم ایمنی بدن چگونه می‌تواند باعث بیماری بشود؟

سیستم ایمنی بدن انسان در طی سالیان دراز مکانیسم‌های متفاوتی را برای مقابله با بیماری‌های مختلف طراحی کرده‌ است. این سلول‌ها در بدن انسان به گونه‌ای تکامل پیدا کردند که موجودات عفونت‌زا و یا سلول‌های سرطانی را در بدن شناسایی کنند و به مقابله با آن‌ها بپردازند. متاسفانه در موارد معدودی سیستم ایمنی به اشتباه سلول‌های خودی را به عنوان عوامل بیگانه شناسایی کرده و به آن‌ها حمله می‌کند. این موضوع سبب ایجاد بیماری‌های خودایمنی می‌شود.

آرتریت پسوریاتیک نوعی بیماری خودایمنی است که در آن، سلول‌های ایمنی به مفاصل بدن حمله کرده و باعث بروز علائم بیماری می‌شوند. این بیماری در اغلب موارد با بیماری پوستی پسوریازیس ارتباط تنگاتنگی دارد.

بیماری پوستی پسوریازیس چیست؟

این بیماری نوعی بیماری پوستی است که در آن سیستم ایمنی به سلول‌های خودی حمله کرده و در نواحی مختلف پوست سبب ایجاد زخم‌هایی با پوسته‌های نقره‌ای رنگ می‌شود. این بیماری که در اثر عوامل ژنتیکی و محیطی رخ می‌دهد، اگرچه در سنین مختلف ممکن است که به وجود بیاید، اما در سن بیست و هفت سالگی بیشترین شیوع را دارد. درصد قابل‌ توجهی از افراد مبتلا به این بیماری دچار آرتریت پسوریاتیک نیز می‌شوند.

آرتریت پسوریاتیک چگونه به وجود می‌آید؟

آرتریت پسوریاتیک همان‌طور که پیش از این گفته شد، نوعی بیماری خودایمنی بوده و به علت حمله‌ی سیستم ایمنی به سلول‌های بافت مفاصل اتفاق می‌افتد. اگرچه هنوز علت دقیق حمله‌ی سیستم ایمنی به این سلول‌ها مشخص نشده‌ است، اما می‌توان گفت که این بیماری هم زمینه‌ی ژنتیکی و هم زمینه‌ی محیطی دارد.

سابقه‌ی خانوادگی از نظر ابتلا پسوریازیس از عواملی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. برخی از محرک‌های محیطی مانند ابتلا به عفونت‌های مختلف ممکن است سبب ایجاد یا عود آرتریت پسوریاتیک شوند. همانند پسوریازیس، این بیماری نیز ممکن است در سنین مختلف بروز کند؛ اما اغلب در دهه‌ی چهارم یا پنجم زندگی تشخیص داده می‌شود.

بیماری آرتریت پسوریاتیک

چگونه آرتریت پسوریاتیک را تشخیص دهیم؟

این بیماری همان طور که از نام آن مشخص است سبب بروز علائمی در مفاصل می‌شود؛ اما آرتریت پسوریاتیک مانند بیماری پسوریازیس نوعی بیماری مزمن بوده و در گذر زمان ممکن است دوره‌های بهبودی و یا کاهش علائم را داشته باشد. گاهی بیماری برای مدت کوتاهی بهبود یافته و سپس با علائم شدیدتر از علائم اولیه عود می‌کند.

در آرتریت پسوریاتیک، مفاصل ملتهب شده و علائمی همچون درد، قرمزی و تورم ایجاد می‌شود. درگیری مفاصل مختلف به اشکال متفاوتی از جمله قرینه یا یک طرفه ممکن است دیده شود. در این بیماری ممکن است علائم پوستی مثل فرورفتگی‌هایی بر روی ناخن یا لکه‌های سرخ‌رنگ در نقاط مختلف پوست دیده شود. التهاب در سایر ارگان‌ها نیز می‌تواند وجود داشته باشد. از جمله این التهاب ها می‌توان به التهاب اتاقک قدامی چشم اشاره کرد.

بیماری آرتریت پسوریاتیک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

این بیماری به علت شباهت علائم ظاهری اش به آرتریت روماتوئید در بسیاری از موارد با آن اشتباه گرفته می‌شود. پزشک با گرفتن شرح‌ حال، معاینات دقیق و استفاده از روش‌های آزمایشگاهی و تصویربرداری می‌تواند به تشخیص این بیماری برسد.

آرتریت به طور کلی به معنی التهاب مفاصل است، بنابراین پزشک از شما علائم مربوط به مفاصل را خواهد پرسید. سعی کنید به سوالات پزشک در رابطه با زمان شروع بیماری و علائم ایجاد شده مثل سفتی و خشکی مفاصل، التهاب، درد، قرمزی و تورم در مفاصل پاسخ مناسب را ارائه کنید و حتما در صورتی که سابقه‌ی ابتلا به پسوریازیس در شما و یا اعضای خانواده‌تان وجود دارد آن را به اطلاع پزشک خود برسانید.

ممکن است پزشک برای کمک به تشخیص عکس ساده‌ی رادیوگرافی درخواست کند که در مواردی جهت افتراق بین انواع آرتریت کمک‌کننده است.

تشخیص آرتریت پسوریاتیک

درمان آرتریت پسوریاتیک

برای درمان این بیماری لازم است که یک روماتولوژیست دارودرمانی را آغاز کند. اغلب درمان‌هایی که برای این بیماری درنظر می‌گیرند درمان‌هایی است که جهت کاهش درد و التهاب استفاده می‌شوند. البته ممکن است از داروهایی که با تاثیر بر سیستم ایمنی سبب بهبود سیر بیماری می‌شوند نیز استفاده شود که طبیعتا عوارض بیشتری خواهد داشت.

اگر آرتریت پسوریاتیک را درمان نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

این بیماری از آن دسته بیماری‌هایی است که بر اعضای مختلف بدن تاثیرات متفاوتی می‌گذارد. ممکن است با ایجاد التهاب در چشم‌ها سبب ایجاد آسیب به بینایی فرد مبتلا شود که در صورت پیگیری نکردن درمان‌های مطرح‌شده حتی ممکن است موجب آسیب‌های پایدار در فرد بیمار شود.

این بیماری همچنین ممکن است سبب بروز عوارض مختلفی در سیستم قلب و عروق شود. بدیهی است که مصرف الکل و استعمال سیگار در کنار چاقی و بی‌تحرکی می‌تواند سبب تشدید این خطر شود؛ بنابراین در صورت ابتلا به این بیماری، تلاش کنید که از مصرف الکل و استعمال سیگار دوری کرده و با ورزش مداوم در حفظ سلامتی خود کوشا باشید.

این بیماری همین‌طور ممکن است در سیستم گوارشی و در کبد و دیگر اندام‎های بدن عوارض مختلفی را ایجاد کند. به عنوان مثال، در صورت ابتلا به آرتریت پسوریازیس احتمال ابتلا به دیابت نوع دو بالاتر می‌رود. بنابراین مراقبت‌های لازم در این زمینه نیز ضرورت می‌یابد.

آرتریت پسوریاتیک ریسک ابتلا به بیماری‌های التهابی روده را نیز افزایش می‌دهد. کرون و کولیت اولسرو دو بیماری مطرح التهابی روده هستند. در صورت ابتلا به علائم گوارشی مانند اسهال، وجود خون در مدفوع، دردهای شکمی و مانند آن حتما به پزشک مراجعه کنید.

این بیماری ممکن است با ایجاد التهاب در ستون مهره‌ها سبب بروز بیماری اسپوندیلیت نیز شود. اما عوارض این بیماری به موارد متعدد ذکر شده نیز محدود نخواهد شد. ممکن است آسیب‌های بسیار زیاد جسمی و روحی را به فرد وارد کند. پس حتما این بیماری را بهتر از قبل بشناسید. در صورت ابتلای خود یا اطرافیانتان به این بیماری، اقدامات لازم را برای تشخیص زودهنگام و شروع درمان‌های لازم انجام دهید.