آرتریت سپتیک (عفونت مفصلی)

آرتریت سپتیک یا عفونی، وضعیتی است که در آن مفصل دچار عفونتی دردناک می‌شود. عوامل عفونی می‌توانند از طریق عروق خونی به درون مفصل راه پیدا کنند و از این طریق، باعث ایجاد التهاب و عفونت در درون مفصل شوند. راه دیگر ایجاد عفونت در مفصل، عبور عوامل عفونی از زخم‌های نافذ به درون مایع مفصلی می‌باشد.

عفونت مفصلی در صورت عدم درمان می‌تواند به سرعت آسیب‌های جبران ناپذیری را به غضروف مفصلی و استخوان وارد کند، به همین دلیل تشخیص سریع و درمان فوری از اهمیت بالایی برخوردار است.شایع‌ترین مفصل درگیر در آرتریت سپتیک، مفصل زانو است، اما سایر مفاصل نیز ممکن است درگیر شوند. این بیماری افراد سالخورده و نیز کودکان کم‌سن را بیش از بقیه درگیر می‌کند. جهت درمان آرتریت سپتیک معمولا از درناژ برای خارج ساختن مایع مفصلی چرکی استفاده می‌شود. برای اینکار معمولا از سوزن‌های بسیار نازک استفاده می‌شود و در شرایط‌های خاصی نیز ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد. آنتی‌بیوتیک‌ها نقش بسیار مهمی در مبارزه با آرتریت سپتیک دارند.

آرتریت سپتیک (عفونت مفصلی)

چه عواملی باعث عفونت مفصل می‌شوند؟

شایع‌ترین عوامل ایجادکننده آرتریت سپتیک، باکتری‌ها می‌باشند؛ اما علاوه بر باکتری‌ها ممکن است ویروس‌ها و قارچ‌ها نیز باعث ایجاد عفونت مفصلی شوند. این عوامل عفونی از راه‌های مختلفی ممکن است به مفصل رسیده، در آن جا تکثیر شده و باعث ایجاد آسیب‌های حاد به ساختارهای درون مفصل مثل غضروف و استخوان شوند. یکی از این راه‌ها برای رسیدن به مفصل، جریان خون طبیعی است. یک راه دیگر، ورود عامل عفونی از طریق زخم نافذ یا عمیق ایجاد شده مجاور مفصل می‌باشد. در میان باکتری‌ها به صورت کلی استافیلوکوک‌‌ها و استرپتوکوک‌های شایع‌ترین عوامل ایجاد کننده آرتریت سپتیک هستند با این حال، در گروه‌های خاص مثل افراد فعال از نظر جنسی، نایسریا گونوره شایع‌تر است.

علایم آرتریت سپتیک چیست؟

علایم این بیماری معمولا به صورت حاد و سریع ایجاد می‌شوند و ممکن است بیمار را زمین‌گیر کنند. این علایم عبارت‌اند از:

• لرز
  • خستگی و ضعف عمومی
  • ناتوانی از حرکت دادن مفصل درگیر
  • درد شدید در مفصل درگیر، به خصوص هنگام حرکت دادن
  • تورم به دلیل افزایش مایع داخل مفصلی
  • قرمزی و گرمی در اطراف مفصل به دلیل افزایش جریان خون در اطراف مفصل

چه عواملی می‌توانند زمینه‌ساز ابتلا به عفونت مفصل شود؟

عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند زمینه ابتلا به این عفونت را فراهم کنند و ابتلا به آن را تسهیل نمایند. این عوامل عبارت‌اند از:

• سابقه بیماری‌های مفصلی: بیماری‌های مزمن مفصلی مثل استئوآرتریت، آرتریت رماتوئید، نقرس یا لوپوس خطر ابتلا به عفونت مفصلی را افزایش می‌دهند. علاوه بر این‌ها، سابقه عمل جراحی مفصل، داشتن مفصل مصنوعی و سابقه آسیب‌های مفصلی نیز می‌توانند زمینه‌ساز ابتلا به آرتریت سپتیک شوند.
  • مصرف داروهای خاص: برخی از داروها، به خصوص داروهای آرتریت روماتوئید که جزو داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند، احتمال ابتلا به عفونت‌های مختلف را افزایش می‌دهند و متعاقبا ریسک ابتلا به آرتریت سپتیک نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • شکنندگی پوست: پوستی که به آسانی دچار آسیب شود و ترمیم آن نیز با تاخیر صورت پذیرد، می‌تواند به صورت بالقوه جزو عوامل ایجاد کننده بیماری آرتریت سپتیک محسوب می‌شود. پوست نخستین سد دفاعی در برابر ورود عوامل عفونی به داخل بدن می‌باشد و بیماری‌های پوستی مثل پسوریازیس و اگزما با ایجاد آسیب در پوست، به صورت غیرمستقیم باعث ایجاد زمینه‌ای برای آرتریت سپتیک می شوند. افرادی که دائما داروهای تزریقی استفاده می‌کنند نیز ممکن است در خطر ابتلا به این بیماری باشند.
  • سیستم ایمنی ضعیف: سیستم ایمنی وظیفه مبارزه با میکروب‌ها و جلوگیری از حضور آن‌ها در خون را دارد. بنابراین در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند خطر ابتلا به آرتریت سپتیک نیز بالاست. افراد مبتلا به دیابت، نارسایی مزمن کلیوی و کبدی و نیز افرادی که از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند در خطر بیشتری نسبت به افراد سالم قرار دارند.
  • ترومای مفصلی: آسیب در اثر حمله حیوانات وحشی، زخم‌های نافذ یا بریدگی‌های عمیق در اطراف مفصل ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به آرتریت سپتیک قرار دهد.

درمان آرتریت سپتیک چگونه انجام می‌شود؟

در صورتی که پزشک به عفونت مفصلی شک کند، بلافاصله شما را در بیمارستان بستری می‌کند و اقدامات زیر برایتان انجام خواهد شد:

• تجویز آنتی‌بیوتیک وریدی
  • خارج کردن مایع از مفصل درگیر
  • ادامه درمان آنتی‌بیوتیکی به صورت خوراکی پس از ترخیص از بیمارستان به مدت چند هفته

متوسط زمان بستری در بیمارستان حدود دو هفته می‌باشد. در صورتی که مفصل زانو یا لگن شما مفصلی مصنوعی بوده و دچار عفونت شده، لازم است به طور کامل خارج شود و مفصلی جدید به جای آن قرار داده شود.

آیا آرتریت سپتیک عوارضی نیز به دنبال دارد؟

همیشه نه، اما در صورتی که درمان با تاخیر انجام شود یا فرایند درمان ناقص صورت بگیرد، ممکن است آسیبی پایدار در مفصل ایجاد گردد. بعد از ترخیص از بیمارستان بهتر است به یک فیزیوتراپیست جهت انجام تمرین‌های ورزشی مراجعه کنید. مراجعه به فیزیوتراپیست می‌تواند از عوارض مفصلی که ممکن است سال‌ها بعد ظاهر شوند پیشگیری نماید.